Sejlsæsonen nærmer sig med hastige skridt, og det er på tide at shine båden op og gøre den sejlklar til endnu et år med masser af uforglemmelige oplevelser på vandet og i havnen. Du kan læse hele vores guide til forårsklargøring af båden her, men i dagens artikel stiller vi skarpt på bundmaling. Hvilken bundmaling skal du vælge? Hvor meget bundmaling skal du bruge? Og hvordan bundmaler du båden og opnår det bedste og mest holdbare resultat?
Få svar på alle dine spørgsmål om bundmaling af båden her på siden.
Hvad er bundmaling?
Bundmaling er en speciel slags maling, der er udviklet særligt at både. Den beskytter skroget mod alger og begroninger. Det er derfor særligt vigtigt at give bundmaling, hvis båden ligger i vandet hele sæsonen. Der findes i udgangspunktet tre forskellige typer bundmaling: hård bundmaling, blød bundmaling og selvpolerende bundmaling, som benyttes alt efter behov.
Farten er afgørende
Er du på udkig efter god bundmaling til årets sejlsæson, så ved du, at der er mange gode (og nogle mindre gode) produkter at vælge imellem. Det er imidlertid ikke uvæsentligt, hvilken type bundmaling du vælger, for de forskellige typer er sammensat med henblik på forskellige bådtyper. Kort sagt er farten afgørende for, hvilken bundmaling der er den rigtige for din båd.
Der er forskel på bundmaling velegnet til sejl og motorbåde, men også på planende motorbåde og motorbåde med mindre fart. Generelt skal bundmalingen være hårdere, jo hurtigere du sejler. Derudover slider det også på malingen, hvis du trailer båden. Så her er det også et godt valg med en hårdere bundmaling, selvom trailerbåde generelt kan gå længere tid uden bundmaling.
Det er derudover en god ide at overveje dine sejlplaner for sæsonen, inden du bundmaler. Overvej, hvor hurtigt du kommer til at sejle frem for kun at tænke i max hastighed, og indkøb din bundmaling efter behov. Her er tre gode bud på bundmaling til forskellige behov:
- Jotun Nonstop: Jotun Nonstop er en rigtig god serie af bundmaling og plejeprodukter til dig, der sejler hurtigt. Den er skabt til motor- og speedbåde med en hastighed på op til 45 knob. Her får du en hård og holdbar bundmaling i velkendt Jotun-kvalitet. Der er ofte gode tilbud på Jotun Nonstop bundmaling her på siden.
- Hempel silikonemaling: Sejler du ikke helt så hurtigt i din motorbåd, så kan silikonemaling være et oplagt valg – og Hempler Silic One er en rigtig god en af slagsen. Fordelen ved silikonemaling er, at den er selvrensende (Hempler Silic One er selvrensende over 12 knob). Malingen nedsætter derudover friktionen i vandet, så du kan spare på brændstoffet. Læs mere om Hempel Silic One her.
- Jotun Yachting Racing: Trækker du ofte vandski, eller kan du bare godt lide at trykke speederen helt i bund? Så kan du med fordel se nærmere på Jotun Yachting Racing-serien. Malingen kan bruges til alle både, men er særligt udviklet til motorbåde, der kan sejle over 40 knob. En hård bundmaling af super høj kvalitet.
Hvor meget bundmaling skal jeg bruge?
Normalt giver man bundmaling én gang om året, og det kan med fordel gøres, inden båden kommer i vandet om foråret. Bundmaling er med til at pleje og vedligeholde skroget, og ved at give bundmaling én gang om året får du fjernet alger, muslinger og begroninger i tide.
God bundmaling er imidlertid ikke billig, og det er derfor vigtigt med et holdbart estimat af, hvor mange liter maling du har behov for til netop din båd. På Bådbloggen.dk har vi en beregner, som du kan benytte til at få et estimat af, hvor mange liter bundmaling du har behov for. Se vores beregner her.
Klargøring af båd til bundmaling
Det meste bundmaling indeholder nogle bedske kemikalier, der kan være skadelige, hvis ikke du tager dine forholdsregler – selvom grænseværdierne er langt skrappere i dag end for år tilbage. Af samme grund er det også vigtigt, at du har styr på dit udstyr, inden du går i gang. Gammel bundmaling fjernes med en særlig slibemaskine med støvsuger. Vær dog opmærksom på, at reglerne vedr. brug af slibemaskiner kan variere fra havn til havn. Tjek derfor altid med havnebestyrelsen, inden du går i gang og sørg for, at sikkerheden er i orden.
Når krakeleret og porøs bundmaling er slebet af, kan du med fordel spartle små skader og ujævnheder indtil skroget er fint og jævnt. Herefter sliber du de spartlede områder igen.
Ud over en godkendt slibemaskine, spartel og spartelmasse skal du bruge beskyttelsesbriller og -dragt, handsker, høreværn, støvler og maske for at beskytte dig selv under arbejdet.
Hvordan bundmaler jeg min båd?
Når du er færdig med at slibe skroget og har opnået en fin og jævn overflade, giver du primer efter anvisningerne på produktet. Normalt gives primer af to omgange, men det varierer fra produkt til produkt. Jotun Yachtings udvalg af primere er perfekte til formålet. Tjek i øvrigt vejrudsigten, inden du går i gang, da det ikke må være for koldt. Derudover må luftfugtigheden ikke være for høj, da det kan resultere i, at malingen ikke hæfter ordentligt.
En tør forårsdag med solskin (også gerne nogle dage frem) er ideelt.
Når primeren er tør og hård, kan du gå i gang med at male båden med bundmaling. Her har du ud over ovennævnte udstyr behov for malerspand, malerrulle og -bakke, tape og afdækningsplast. Sørg for at fordele bundmalingen jævnt hen over hele skroget, når du maler, og lad malingen tørre helt, inden du giver det næste lag.