Uanset om du har en båd med inden- eller udenbordsmotor, så er det vigtigt, at bådens motor jævnligt vedligeholdes. Jævnlig vedligeholdelse af bådens motor forlænger dens levetid og forebygger større skader, hvilket igen minimerer behovet for reparationer.
Det kan med andre ord både betale sig i forhold til bådens stand og din pengepung.
I dagens blogindlæg kan du læse om vedligeholdelse af inden- og udenbords benzin- og dieselmotorer. Læs med og giv din båd den vedligeholdelse og pleje, den fortjener.
Inden- eller udenbords motor?
Der er fordele og ulemper ved begge typer motorer, som du bl.a. kan læse om her. Generelt skal din motor gerne serviceres én gang pr. sæson. Normalt gøres det, når båden tages op og gøres vinterklar. Du kan med fordel lade en professionel stå for arbejdet, idet det kræver en del erfaring og ekspertise, og idet forkert udførelse kan resultere i skader på motoren. Ønsker du alligevel at udføre opgaven selv, så guider vi dig igennem processen nedenfor.
Da diesel- og benzinmotorer stiller individuelle krav til vedligeholdelse, vil vi beskrive klargøringen i to separate afsnit.
Klargøring af indenbords dieselmotor
Indenbords dieselmotor er kendt for at være både driftsikre og stabile, men du slipper altså ikke for at vedligeholde dem løbende. Nedenfor kan du læse om motorkonservering i 8 trin.
1. Skift af olie og oliefilter:
Det er super vigtigt at få skiftet olie og oliefilter løbende. Manglende udskiftning kan nemlig resultere i, at din motor går i stykker over vinteren, og det er rigtig ærgerligt.
Sådan gør du:
- Start motoren og lad den varme op. Sluk den herefter.
- Træk oliepinden ud og før slangen fra olieskiftepumpen ind i tanken. Pump olien ud og vær omhyggelig med også at få alt bundfald med.
- Løsn dernæst det gamle filter med en filtertang og tag det ud.
- Kom lidt olie på gummipakningen af det nye filter og monter det. Skru til med håndkraft, indtil filteret sidder godt fast.
2. Konservering af kølesystemet:
Den rigtige konservering af bådens kølesystem er uhyre vigtig for at undgå skader som følge af overophedning og rust. Saltvandskølede motorer har ét kølesystem, mens ferskvandskølede motorer har to. Klargøringen er derfor lidt forskellig for de to motortyper, som du kan læse nedenfor.
Klargøring af saltvandskølede motorer:
- Løsn sugeslangen fra saltvandspumpen og tilslut en længere slange, der suger saltvand ud af en spand. Sørg for, at der hele tiden er saltvand i spanden, og at slangen suger selv, og lad vandet skylle igennem systemet.
- Tænd for motoren og lad den køre i tomgang i 10-15 minutter, indtil systemet er varmt. Sluk så for motoren.
- Bland vand og glykol i en spand og kom sugeslangen heri. Placer slangen ved udstødningsrøret, tænd for motoren og lad væsken cirkulere gennem systemet af flere omgange.
- Sluk til sidst motoren og lad den tilbageværende væske forblive i motoren, idet glykolblandingen fungerer som frostbeskyttelse.
Klargøring af ferskvandskølede motorer:
- Ved ferskvandskølede motorer køles motorblok og topstykke i ferskvand og de øvrige dele i saltvand. Glykolblandingen bør skiftes ca. hvert andet år.
- Benyt en glykolmåler til at kontrollere frysepunktet i væsken og fyld eventuelt mere på.
- Saltvandskølesystemet konserveres som beskrevet ovenfor.
3. Kontroller termostaten
Det er vigtigt, at du sikrer dig, at termostaten på dit instrumentpanel virker, som den skal, da du på denne måde sikrer dig, at motoren kører ved den rigtige temperatur.
- Tag termostaten ud af termostathuset og noter gradtallet. Læg termostaten i en balje med vand sammen med et stegetermometer og kontroller, at termostaten åbner ved den korrekte temperatur. Hvis ikke, skal termostaten skiftes.
4. Kontroller impelleren
Impelleren er fremstillet af gummi og har derfor en begrænset levetid. Den skal tjekkes nogle gange om året og må skiftes ca. hvert andet år.
Sådan tjekker du impelleren:
- Når du er færdig med konserveringen, kan du skrue kølevandspumpens låg af og tage impelleren ud med hænderne eller med en papegøjetang.
- Skyl den i ferskvand og opbevar den lufttæt og mørkt i en plastikpose.
5. Gennemgang af køle- og udstødningsslanger
- Ligesom impelleren består også motorens køle- og udstødningsslanger af gummi. Gennemgå derfor både slanger og spændebånd nøje for små huller og revner. Beskadigede slanger skal udskiftes, inden båden pakkes ned.
6. Servicering af brændstofsystemet
- Når du servicerer brændstofsystemet, er det vigtigt, at det enten er helt fyldt eller helt tomt for at undgå, at der kommer kondens og vand i systemet.
- Benyt kun originale dele og sørg for, at der ikke kommer snavs i systemet.
- Dræn brændstoffilteret og lad det derefter sidde.
- Selve systemet kan rengøres grundigt i løbet af vinteren.
7. Gennemgang af el-systemet
De fugtige og saltede omgivelser på vandet og i havnen stiller høje krav til el-systemet, og manglende vedligeholdelse kan føre til korrosionsskader. Batteriet kan derudover tage skade, hvis det ikke er fuldt opladt i længere tid.
Gør derfor følgende:
- Løsn kablerne til batteriet, rengør kabelsoklerne og smør dem med marinefedt. Kontroller derefter batteriet og sørg for at lade det helt op.
- Batteriet skal altid opbevares køligt vinteren over.
8. Husk udluftning
Det er vigtigt med luftcirkulation omkring båden for at undgå, at der dannes skimmel. Sørg derfor for, at båden står tørt og hold gerne vinduer eller døre åbne. Sørg også for at rengøre motorrummet grundigt, inden båden pakkes ned.
Klargøring af påhængsmotor
Påhængsmotoren er ligesom en indenbordsmotor udsat for påvirkning gennem vind og vejr – og ikke mindst fugt og salt. Den kan dog let afmonteres, og det er relativt simpelt at klargøre påhængsmotoren til vinteropbevaring. Følg blot de 7 skridt nedenfor. OBS: Dette er en generel vejledning, så husk også at tjekke manualen for netop din model.
1. Rengøring af vandkanalerne
Start motoren op og kør vand igennem systemet, fx ved at placere motoren i en balje. Du kan med fordel tilsætte et plejemiddel, der smører vandkanalerne.
2. Klargøring af karburator
Pakkes motoren ned, så skal karburatoren tømmes. Det gør du ved at afmontere benzinslangen og lade motoren køre, indtil den stopper. Mens motoren kører, kan du med fordel sprøjte et smøremiddel ind, der forebygger rustdannelse.
3. Tømning af benzintanken
Olieblandet benzin kan blive dårligt over tid. Sørg derfor for at tømme tanken, inden motoren pakkes ned.
4. Smør med marinefedt
Alle motorens bevægelige dele såvel som smørenipler og kabler skal smøres med marinefedt for at forebygge rust og korrosion.
5. Husk gearolie
Sørg for at fylde ny olie på gearkassen for at vedligeholde denne vinteren over. Olien påfyldes med en pumpe og den skal ind gennem det nederste hul. Når olien kommer ud af det øverste hul, har du fyldt nok olie på.
6. Vandpumpens impeller
Impelleren er vigtig for at sikre den rigtige driftstemperatur for motoren og motorblokken. Sørg derfor for at tjekke den for slitage, inden båden pakkes ned. Det gør du ved at afmontere gearkassen og vandpumpehuset. Kontroller impellerens vinger for slidtage og smør boltene med marinefedt.
7. Rengøring af motoren
Til slut behandler du hele motoren indvendigt med en rustbeskyttende og fugtafvisende spray samt vasker motoren udvendigt og giver den en gang voks.
Få glæde af din bådmotor – sæson efter sæson
Vi håber, at vi med ovenstående vejledning har klædt dig godt på til at give din bådmotor den bedst mulige vedligeholdelse. Skulle du alligevel være i tvivl om, hvordan nogle af ovennævnte punkter udføres, så vil vi altid anbefale, at du kontakter en professionel og får hjælp til vinterklargøringen. Så er du sikker på, at du får gjort det ordentligt og ikke ender med at gøre mere skade end gavn. For i sidste ende er det ikke kun vigtigt for din pengepung, men også for sikkerheden på båden, at motoren fungerer som den skal.