Historie
Læs historien om KIELERkanalen he
Kielerkanalen blev skabt som en erstatning for Ejderkanalen, som var den første nordtyske kanal som forbandt floden Ejderen ved Rendsborg (deraf navnet Ejderkanalen) samt Kielerfjorden ved Holtenå.
Arbejdet med kanalen blev påbegyndt i 1887 og blev den indviet d. 21. juni 1895 af Vilhelm d. II.
Kanalen blev oprindeligt bygget 97 meter i bredden og 9 meter i dybden, men mellem 1907-1914 blev kanalen udvidet til en bredde på 102 meter og dybde på 11 meter.
Kielerkanalen blev bygget af 9.000 arbejdsfolk, som gravede 80 mio. m³ jord op, derudover byggede de 2 dobbeltsluser ved Brunsbüttel og Kiel samt to broer. Arbejdet tog 8 år.
Kanalen blev frem til 1948 kaldt Kaiser-Wilhelm-Kanal, men fik umiddelbart efter 2. verdenskrig af tysk søfart navnet Nord-Ostsee-Kanal (NOK).
Kielerkanalen kan i dag maksimalt håndtere skibe i følgende dimensioner:
Længde: 235 meter
Bredde: 35,5 meter
Dybde: 10 meter
Højde: 40 meter over vandoverfladen
Kanalen er 98,6 km lang.